[ Pobierz całość w formacie PDF ]

chÄ™tnych do udzielenia pomocy. Wyniki badaÅ„ nie potwierdziÅ‚y tych oczeki­
wań. Okazało się, że silniejszym predyktorem przystosowania rodziny oraz
- jednocześnie - przeżycia pacjenta był stopień jego podporządkowania się
zaleceniom lekarskim. Autorzy badań tłumaczą ten, na pozór niezrozumiały,
fakt odmienna rolą jaką pełnią 3 wymienione czynniki w zależności od tego,
czy choroba pacjenta ma charakter ostry czy przewlekły. Bardziej przydatne
105
okazują się one w sytuacjach wywołanych przez choroby o ostrym przebiegu.
Nadmierne zaangażowanie siÄ™ w chorobÄ™ o przewlekÅ‚ym przebiegu doprowa­
dziłoby do wzmocnienia intensywności stresu w rodzinie oraz wyczerpania
psychicznego jej członków.
3. Psychopatologia na styku systemu rodzinnego i grupy rówieśniczej
Wpływ procesów zachodzących wewnątrz rodziny na rozwój kontaktów
dziecka z grupą rówieśniczą od kilku lat jest przedmiotem intensywnych
badań. Ogólnie rzecz biorąc, z badań tych wynika, że jakość sprawowanej
opieki wychowawczej oraz kontaktów między rodzicami a dziećmi wywiera
istotny wpływ na poziom funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.
Wpływ ten uwidacznia się już w wieku poniemowlęcym. Np. stwierdzono
wyrazną korelację pomiędzy postawami rodzicielskimi a poziomem agresji
wystÄ™pujÄ…cym w zachowaniach dzieci 2-letnich. Dzieci, których matki stoso­
wały korzystne formy opieki wychowawczej, wykazywały niższy poziom agresji
w relacjach z rówieśnikami. Tendencja ta utrzymywała się pózniej w wieku
przedszkolnym (Zahn-Wachsler et al. 1992).
Najmocniej omawiany rodzaj wpływu przejawia się w przypadku dzieci
będących ofiarami przemocy fizycznej ze strony własnych rodziców. Wiele
danych przemawia za tym, że dzieci ofiary przemocy rodzicielskiej posiadają
zwykle niezadowalające kontakty z rówieśnikami. Zwykle są one spostrzegane
przez swych kolegów jako osoby bardziej agresywne i destruktywne w porów­
naniu z innymi, a także posiadajÄ…ce sÅ‚absze cechy przywódcze. Ich wychowaw­
cy i nauczyciele potwierdzają wzmożoną skłonność tych dzieci do konfliktów,
a także słabe nasilenie postaw prospołecznych (Cicchetti et al. 1992).
Relacje pojawiające się na styku systemu rodzinnego i grup rówieśniczych
mogą w pewnych warunkach stać się przyczyną kształtowania się cech
antyspołecznych. Początek tego procesu wiąże się zwykle z nieprawidłowymi
praktykami wychowawczymi rodziców, których wynikiem sÄ… trudnoÅ›ci w nau­
ce i pojedyncze zachowania antyspołeczne u dziecka. Takie dziecko jest zwykle
odrzucane przez grupę rówieśniczą, w której dotychczas funkcjonowało, np.
klasÄ™ szkolnÄ…. W rezultacie tego szuka ono kontaktów z grupami niedo­
stosowanych spoÅ‚ecznie rówieÅ›ników, w których spodziewa siÄ™ uzyskać akcep­
tacjÄ™ i uznanie. W dalszej konsekwencji prowadzi to do utrwalenia siÄ™
zachowań antyspołecznych. Związek pomiędzy zachowaniem antyspołecznym
u dzieci a postawami wychowawczymi rodziców zostaÅ‚ potwierdzony wy­
nikami wielu badań (por. Dishion 1990. Okazuje się, że poziom umiejętności
wychowawczych rodziców pozytywnie koreluje z poziomem osiÄ…gnięć szkol­
nych ich dzieci oraz negatywnie z ich zachowaniem antyspołecznym. Z kolei
wysokie wyniki w nauce i niskie natężenie zachowań antyspołecznych wyraznie
korelowaÅ‚y z wysokÄ… akceptacjÄ… ze strony rówieÅ›ników. InterpretujÄ…c uzys­
106
kany materiał badawczy można stwierdzić, że rodzaj metod wychowawczych
stosowanych przez rodziców rzutuje na ksztaÅ‚towanie siÄ™ odpowiednio prospoÅ‚e­
cznych lub antyspołecznych postaw i zachowań u dzieci. Od tych zachowań
zależy pózniej stopień akceptacji ich przez grupy rówieśnicze. W przypadku
dzieci z tendencjami antyspołecznymi, które dodatkowo prezentują niski poziom
osiągnięć szkolnych, spotykamy się z odrzuceniem przez grupy  normalnych
rówieśników. Stwarza to warunki do poszukiwania akceptacji ze strony grupy
wykolejonych rówieśników oraz czynnego udziału w jej działalności.
Uwagi końcowe i postulaty do dalszych badań
1. Badania nad zjawiskami psychopatologicznymi występującymi w życiu
rodziny pomagają lepiej rozumieć normalne procesy zachodzące w systemie
rodzinnym. Podstawy systemowej koncepcji rodziny zostały w dużej mierze [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • michalrzlso.keep.pl