[ Pobierz całość w formacie PDF ]
nowy, zabawny i bardzo użyteczny dla trzydziesto do czterdziestoośmiomiesięcznego dziecka sposób.
Dziecko w tym wieku skłonne jest uważać, że zna jakieś słowo nawet po jednorazowym pokazaniu, po-
nieważ po prostu przypomina sobie, że już je widziało. Jednak, zanim naprawdę je opanuje, potrzebuje nieco
więcej ekspozycji.
Możesz wracać do pokazywania mu słów, które już widziało tylko pod warunkiem, że jednocześnie
utrzymasz harmonogram dodawania nowych słów. Jeśli będzie wiedziało, że codziennie będą nowe słowa, to z
radością zobaczy wczorajsze i nawet przedwczorajsze.
Znów kluczową sprawą jest szybkie przejście do dwuwyrazowych wyrażeń, zdań i książek. To jest dla
niego zasadnicza sprawa. Stracisz jego zainteresowanie, jeżeli zwyczajnie pozostaniesz przy pojedynczych
słowach. Ono odczuwa potrzebę używania swoich pojedynczych słów najszybciej jak tylko można.
Dziecko najbardziej lubi etap piąty, ale bardzo potrzebuje trzeciego i czwartego etapu, aby zapewnić
etapom pierwszemu i drugiemu niezbędne wzmocnienie.
Rozpoczynanie z dzieckiem (czterdzieści osiem do siedemdziesięciu dwóch miesięcy)
Wszystko co jest istotne dla dziecka w wieku od trzydziestu do czterdziestu ośmiu miesięcy, jest jeszcze
ważniejsze dla dziecka pomiędzy czterdziestym ósmym a siedemdziesiątym drugim miesiącem życia.
Przypomnijmy te punkty:
38. Nie będzie przyjmowało suchych faktów (pojedynczych słów) tak szybko jak niemowlę.
39. Nie będzie zapamiętywało suchych faktów tak łatwo jak niemowlę.
40. Będzie miało bardzo silnie rozwinięte własne upodobania.
41. Będzie potrzebowało szybkiego wprowadzania dwuwyrazowych wyrażeń, zdań i książek dla przypomnienia
pojedynczych słów, które już wycofano.
42. Powinno być projektantem swojego programu przez wybieranie słów, które lubi i których chce się uczyć.
W tym miejscu matki, patrząc ze smutkiem na swoje czteroletnie dzieci, skłonne są mówić: Cóż dziecko
sądzę, że dla ciebie już trochę za pózno .
Nic podobnego.
W porównaniu z dzieckiem sześciomiesięcznym dwulatek jest trochę spózniony, ale co z tego? W po-
równaniu z dzieckiem ośmioletnim, a nawet sześcioletnim czteroletnie jest absolutną błyskawicą, więc przestań się
martwić i zaczynaj. Tysiące wspaniale czytających dzieci zaczynały kiedy miały cztery lata.
47
Jak nauczyć małe dziecko czytać O radości
Na twoje czteroletnie dziecko czeka wspaniała uczta, więc nie trać ani chwili. Znów zacznij od zain-
teresowań swojego dziecka. Jeżeli fascynują je narzędzia, idz do piwnicy, wynieś wszystkie narzędzia i dowiedz się
jak się nazywają. Zacznij przygotowywać pojedyncze słowa z nazwami narzędzi, które są w domu. Zdobądz
słownik i szukaj synonimów. Możesz wtedy wziąć słowo gruby i utworzyć zestaw słów, które znaczą gruby
słoniowaty, tęgi, otyły, pulchny czy pękaty. To będzie odpowiadało twojemu dziecku.
Jest ponad pół miliona słów w języku angielskim5.
Nic będziesz miała trudności ze znalezieniem kilku setek słów, które twoje dziecko uzna za fascynujące.
Nie marnuj czasu na kota i Asa. Zacznij od wyszukanych słów i tak trzymaj. Gdy już twoje dziecko wejdzie
w program czytania, będzie bez trudu samo wybierało słowa. Kiedy raz wstawisz stopę w uchylone drzwi, bardzo
łatwo będzie wrócić do uczenia codziennego słownictwa. Najważniejsze aby zacząć w kręgu jego zainteresowań i
uzyskać jego zgodę na tę zabawę.
Gdy masz już wystarczającą liczbę pojedynczych słów aby napisać książkę, zrób to. Nie czekaj aż
przerobisz setki pojedynczych słów. Po trzydziestu do czterdziestu słowach zacznij zaraz przygotowywać książki,
używając wycofanych słów.
Twoje dziecko będzie chciało czytać książki, więc zrób mu książki w oparciu o wycofane słowa. Być może
będziesz potrzebowała wielu tuzinów książek własnej roboty z dużymi literami. To będzie niewielki nakład czasu i
energii biorąc pod uwagę radość dziecka z pożerania jego pierwszej książki.
Znamy wiele cudownych dzieci, które przeczytały cały dział przeznaczony dla czwartoklasistów w lokalnej
bibliotece zanim skończyły sześć lat, a zaczęły uczyć się czytać, gdy było już za pózno tzn. w wieku czterech lat.
W tym wieku pojawia się prawie nieodparta pokusa, aby kazać dziecku czytać głośno.
Czytanie na głos jest ćwiczeniem, które zadaje się dzieciom w szkole podstawowej, żeby udowodniły, że
umieją czytać. Jednak, czytanie głośne zwalnia tempo nawet osoby czytającej sprawnie. Zawsze gdy zmniejsza się
szybkość czytania, pogarsza się rozumienie czytanego tekstu. Gdy pogarsza się rozumienie, przyjemność też
zaczyna być mniejsza. Gdybyśmy poprosili dorosłego o przeczytanie głośno pierwszej strony porannej gazety, to
po skończeniu musiałby czytać od nowa, aby dowiedzieć się o co chodziło w tych artykułach.
Czytanie głośno nie jest zbyt zabawne dla ciebie i dla mnie. To bardzo zły pomysł w stosunku do dzieci ze
szkoły podstawowej, które z wysiłkiem uczą się czytać w wieku sześciu czy siedmiu lat. Jest im znacznie trudniej
zdobyć tę umiejętność, niż byłoby wtedy, gdy były małymi dziećmi.
Wymaganie głośnego czytania nawet od starszego dziecka zwalnia w olbrzymim stopniu tempo czytania.
Pamiętaj, kiedy zmniejsza się szybkość czytania, dramatycznie spada rozumienie. Wszystko co zagraża szybkości,
naraża również na szwank rozumienie. Dzieci, które uczą się czytać wcześnie, bardzo często czytają szybko.
Chodzi tutaj o bardzo prostą rzecz: czytanie odbywa się za pośrednictwem oczu i drogi wzrokowej, a nie
ust i aparatu mowy. Jeżeli twoje dziecko chce ci czytać głośno, świetnie. Jeśli nie chce, pozwól mu czytać po
cichu; w ten sposób będzie czytało szybciej i lepiej.
Omówiliśmy już podstawowe elementy dobrego uczenia, ścieżkę, której należy się trzymać, aby nauczyć
dziecko czytać oraz jak zaczynać z każdym dzieckiem.
Sprawdzanie
Mówiliśmy bardzo dużo o uczeniu, ale zupełnie nic o sprawdzaniu.
Stanowczo radzimy nie sprawdzać swojego dziecka. Dzieci kochają się uczyć, ale nie cierpią sprawdzania.
Pod tym względem są bardzo podobne do dorosłych. Sprawdzanie jest przeciwieństwem uczenia. Jest pełne
stresu.
Uczyć dziecko, to dawać mu olśniewający prezent.
Sprawdzanie jest żądaniem zapłaty z góry.
Im częściej będziesz je sprawdzać, tym wolniej będzie się uczyć i tym mniej będzie chciało się uczyć.
Im rzadziej będziesz je sprawdzać, tym szybciej będzie się uczyć i tym bardziej będzie tego chciało.
Wiedza jest najcenniejszym darem, jaki możesz dać swojemu dziecku. Dawaj mu ją tak wspaniałomyślnie
jak dajesz mu pokarm.
Czym jest sprawdzanie?
[ Pobierz całość w formacie PDF ]