[ Pobierz całość w formacie PDF ]

- socjalizowanie i wychowywanie na bazie kultury dominujÄ…cej,
teratury litewskiej, systematyczne korzystanie z programów radio­
bez ujawniania na zewnątrz własnych korzeni, pochodzenia
wych i telewizyjnych nadawanych w języku litewskim.
kulturowego, w celu unikniÄ™cia "przypisania" do grupy mniej­
JÄ™zyk litewski jest głównym czynnikiem integrujÄ…cym tÄ™ spo­
szościowej i związanych z tym negatywnych obrazów i ocen
łeczność i wyraznie podkreślającym jej odrębność, o czym świadczy:
własnej grupy pochodzenia,
- powszechność stosowania przez badanych literackiego jÄ™zyka li­
tewskiego,
- socjalizacja i wychowanie dystansujÄ…ce siÄ™ od negatywnych
- deklaracja posługiwania się nim w każdej sytuacji,
stereotypów i uprzedzeÅ„ w celu zachowania wysokiej samo­
- wysoka ocena języka wystawiona przez dzieci i rodziców,
oceny, przyjÄ™cie nowych, efektywniejszych dla aktualnych wa­
- silna identyfikacja - chęć przekazania swojemu potomstwu, utrwa­
runków i sytuacji społecznych wartości i zachowań,
lanie go, rozszerzanie dzięki komunikacji w środkach masowego
przekazu.
- oddziaływania socjalizacyjno - wychowawcze ukierunkowane
na identyfikacjÄ™ z kulturÄ… dominujÄ…cÄ… z równoczesnym po­
42
B. Kotarska, Procesy wychowania w środowisku litewskim w gminie Puńsk,
zbywaniem się i wyzwalaniem spod wpływów kultury grupy
Białystok 1991, maszynopis pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem
mniejszościowej.
autora
61
60
w nielicznych przypadkach sÄ… zadowalajÄ…ce44. Problem natomiast
Atmosfera domu rodzinnego oraz metody i formy oddziaÅ‚ywa­
leży w popełnionym na tych dzieciach "gwałcie symbolicznym".
nia wychowawczego wpływają na kształtowanie się świadomości.
StwierdziliÅ›my wysokÄ… wiedzÄ™ na temat kultury i genealogii, kul­
C. Zróżnicowanie kulturowe tego regionu (etnogra­
tywowanie obrzędów i zwyczajów, przechowywanie przedmiotów
związanych z regionem, kulturą. ficzne, etniczne, wyznaniowe) to także problem dorastania
do bycia obok siebie w duchu tolerancji i poszanowania praw każ­
W czterech parafiach - Gabowe Grądy, Wodziłki, Suwałki,
dej mniejszości.
Wojnowo zamieszkujÄ… staroobrzÄ™dowcy. Eugeniusz Iwaniec, przed­
PodejmujÄ…c badania nad religijnoÅ›ciÄ… rodziców i dzieci zwrócili­
stawiając dzieje staroobrzędowców w Polsce, określa ich liczebność
śmy szczególną uwagę na problem tolerancji religijnej. W kontekście
na 150043. Wsie Gabowe GrÄ…dy i Bór zamieszkuje ludność wyzna­
samookreślenia etnicznego i przynależności wyznaniowej badaliśmy
nia staroobrzÄ™dowego, natomiast pobliskie wsie Osowy GrÄ…d, Bia­
tolerancję wobec ludności innego wyznania, innych grup etnicznych.
Å‚obrzegi, KomaszówkÄ™, Proniski - ludność wyznania rzymskokato­
ZaÅ‚ożono, że dominacja odbija siÄ™ na poczuciu tożsamoÅ›ci mniejszo­
lickiego.
ści. Dominacja wielkich, bezosobowych biurokracji, które zdają się
We wsi Gabowe GrÄ…dy znajduje siÄ™ molenna i dom parafialny
ignorować potrzeby jednostki i społeczności lokalnych, powoduje
wybudowany dziÄ™ki fundacji rodziny Pimowych, mieszkajÄ…cej obec­
często separację, odrębność, zamykanie się.
nie we Francji. W trosce o kultywowanie wiary rodzina ta sfinan­
Np. badania Romany Laszkowskiej, w których przedstawiono
sowała wydanie dwóch i jedynych zarazem podręczników do nauki
rodziny wyznania rzymskokatolickiego i Zwiadków Jehowy w aspek­
religii.
cie religijnoÅ›ci i tolerancji wobec ludnoÅ›ci innego wyznania, wska­
Podjęta próba porównania funkcjonowania religijnego rodzin
zują na wyższy poziom tolerancji dzieci w stosunku do rodziców.
wyznania rzymskokatolickiego i wyznania staroobrzÄ™dowego (wy­
Im wyższy poziom religijnoÅ›ci rodziców, tym niższy poziom ich to­
znawcy prawosławia, którzy nie przyjęli reform zapoczątkowanych
lerancji wobec wyznawców innej religii.
przez patriarchę Nikona na soborze w Moskwie w 1654 r.) wykazała
ZauważyliÅ›my, iż najwyższy poziom tolerancji religijnej wy­
niższą aktywność religijną tych drugich, co wpływa niekorzystnie
stępuje w społecznościach małych, zróżnicowanych wyznaniowo;
na przekazywanie i utrwalanie wiary u dzieci. Stwierdzono rozluz­
w społecznościach z przewagą jednego z wyznań nad innymi jest
nienie zasad wiary, tradycji i obrzędów (małżeństwa mieszane, nie
niższy, najniższy w homogenicznych, jednorodnych wyznaniowo.
przestrzega się zasad niepalenia tytoniu i niespożywania alkoholu,
Generalnie stosunek dzieci i rodziców do innowierców jest bardzo
noszenia bród, nakrywania głów chustkami, nieużywania kosmety­
zróżnicowany i zależy od społeczności, jej wielkości, struktury płci
ków itp.).
i wieku, skÅ‚adu wyznaniowego rodzin, poziomu wyksztaÅ‚cenia. MiÄ™­
Głównym problemem w tym przypadku wydaje się być język,
dzy innymi stwierdziliśmy: im wyższe wykształcenie, tym wyższy
wydobycie się z "kultury ciszy" (Freire), w jakiej znalazły się dzieci
poziom tolerancji, im bardziej tolerancyjni rodzice, tym bardziej to­
z tych rodzin, przekraczając próg szkolny, gdzie oczekuje się od nich
lerancyjne dzieci, im bardziej doniosłą decyzję jednostka ma podjąć
mówienia i rozumowania w jÄ™zyku polskim, gdy w rodzinie rozma­
(np. małżeństwo), tym niższy poziom tolerancji. Nasilenie nietole-
wia się w języku rosyjskim. Nauczyciele oskarżają więc rodziców, że
nie wykazują zainteresowania osiągnięciami szkolnymi, które tylko
44
J. Aanczkowska, Wychowanie dzieci w rodzinach zróżnicowanych wyzna­ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • michalrzlso.keep.pl